Tuntuuko siltä, että työsi vaatii sinulta jatkuvaa venymistä? Odotetaanko päivästä toiseen kovaa draivia, hyvää pöhinää, itsensä täysillä likoon laittamista ja intohimoista suhtautumista työhön?
Käsitys jatkuvan kehittymisen ja kovan suorittamisen vaatimuksesta elää työelämässä vahvana. Joku voi jopa kysyä vaivihkaa, pitääkö olla huolissaan, jos ei itse jaksa alituiseen kehittyä ja kehittää. Mitä jos loivemman kasvukäyrän tavoittelu johtaisikin pidemmällä aikavälillä suurempaan tulokseen? Mitä jos superinnostumisen sijaan tasaisempi tyytyväisyyden tunne veisikin kohti kestävämpää työelämää?
Tämä kirja esittää, että tavallinen, arkinen tyytyväisyyden tunne on työelämän arvokas ja usein ohitettu voima. Jatkuvan tsemppaamisen, kirimisen ja parhaansa tekemisen vastapainoksi tarvitaan jo saavutetun äärelle pysähtymistä ja työelämän suvantohetkien vaalimista. Työssä koettu tyytyväisyys edellyttää tasapainottelua tilanteeseen tyytymisen ja korjattaviin asioihin puuttumisen välillä. Kirja neuvoo käytännönläheisesti, miten niin yksittäinen työntekijä kuin koko työyhteisö voi yhdessä rakentaa tyytyväisyyden kulttuuria. Kirja kertoo myös, miten tarttua tilanteeseen, jossa tyytyväisyyden tunteen rakentamiselle ei ole perusteita.
Eveliina Holmgren (PsT, KTM, FM) on organisaatiopsykologi, joka on havainnut, että suomalaiset työntekijät tyypillisesti haluavat tehdä parhaansa omassa työssään. Hän haluaa sanoa, että työelämän kasvuun ja kehitykseen tarvitaan suorittamiskulttuurin rinnalle tyytyväisyyden kulttuuria: ilon, arvostuksen ja levollisuuden vaalimista.
Katso Kuinka olla riittävän tyytyväinen riittämättömyyttä ruokkivassa työelämässä? -webinaaritallenne: